Saturday, July 14, 2012

UJIAN...UJIAN??? YA UJIAN...

Bila kali terakhir anda menghadapi kesulitan atau dugaan??

Kesulitan yang memerlukan anda bersabar tahap maksimum...  Yang pasti doa kepada ALLAH SWT itu amat penting.  Sentiasa mengingatiNYA agar diberi kekuatan dan ketenangan menghadapi ujian dan dugaan di dunia ini.

Ini belumpun ujian dan dugaan di akhirat yang pasti lagi hebat penangannya, Allahuakbar! 

Kesulitan yang ditimbulkan oleh manusia...perlulah dengan pemikiran manusia juga menanganinya.  Bertindaklah sewajarnya dan sebaik mungkin.

Berhadapan dengan kerenah manusia yang pelbagai, dari aspek asal usul, budaya, pemikiran dan matlamat hidup masing-masing menduga sepenuhnya kredibiliti dan juga keimanan, aduhai...sabar...sabar...sabar.
Kita sudah berusaha terbaik, berdoa memohon diberkati dan dipermudahkan segala kesulitan kita dan akhirnya kita mampu berserah dan bertawakkal lillahitaala.

Allah sudah berjanji, tidak sekali-kali ujian kepada umatNYA adalah pada luar kemampuan mereka masing-masing. Pastinya dengan petunjuk serta hidayahNYA, kita bakal menempuhi segala masalah yang datang.

Ingat!  Langit tidak selalunya cerah...tiada hidup yang sempurna melainkan ALLAH SWT.  DIA yang menciptakannya dan DIA yang merancang segala.
Firman Allah S.W.T.:

"Demi sesungguhnya!
Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) 
 
"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya."

Al Baqarah: 157



Amin...Amin...Amin Ya Rabbalalamin...

5 comments:

iffa said...

Dengan ujian juga mematangkan kita kan kak Norma, masih ingat kata2 seorang uztaz, Ujian salah satu tanda kasih sayang Allah SWT pada kita..iffa sentiasa doakan yang terbaik buat kak Norma sekeluarga...amin Ya Robb.

nj said...

iffa...
Alhamdulillah, terima kasih di atas ingatan itu. Itu lah...tiada guru terbaik selain pengalaman dalam menjalani kehidupan. Alhamdulillah, Alhamdulillah Alhamdulillah...syukur kepada Allah ...dengan ujian ini.

MommyAlif said...

Salam Ramadhan Nj :) longing for yr entry:)

Mommy alif ;)

en_me said...

slmt hariraya akak norma yg jauh dimata tuu.. uhhuuu

Neeza Shahril said...

ujian mendekatkan kita dengan Allah sebenarnya. Kalau tak diuji, kita mungkin ingat Allah tapi tak sedekat sewaktu kita di uji.. peringatan ini untuk neeza sebenarnya Norma...