Tuesday, May 31, 2011

GO BACK TO THE REALITY...


Norma nak berhenti berangan. Terlalu berangankan sesuatu yang melalaikan dan hanya berasaskan kepuasan diri semata-mata dan nampak sia-sia. Mungkin jika berangankan sesuatu yang mendatangkan faedah kepada diri, keluarga dan masyarakat dan yang paling penting 'berangankan' untuk memperolehi keredhaan ALLAH SWT dan yang mampu membawa diri ke pangkal jalan, InsyaAllah.

Dengan 'angan' sebegitu...kita ada 'drive' untuk melakukan sesuatu demi kebaikan yang ingin diperolehi. Semoga jiwa dan hati kita lebih dekat dengan Maha Pencipta.

Suratan atau kebetulan, terjumpa kisah di bawah ini, sekadar berkongsi dengan pembaca. Semoga ALLAH berikan petunjuk dan hidayah berpanjangan buat insan yang kerdil dan dhaif ini....amin.



Luqman Al-Hakim menasihati anaknya: "Wahai anakku, apabila perut dipenuhi makanan, maka gelaplah fikiran, bisulah lidah dari menuturkan hikmah (kebijaksanaan) dan malaslah segala anggota badan untuk beribadah."

Sahabat Nabi, Abdullah Mas'ud berkata: "Empat perkara yang menggelapkan hati atau melembapkan otak: perut yang terlalu kenyang, berkawan dengan orang yang suka membuat maksiat, tidak insaf terhadap dosa yang lalu dan panjang angan-angan."


Wallahuallam.

*tapi Norma tak nafikan "the power of dreams....it makes people strive harder...be better...depends on what you dream of...peace!"* :-)

2 comments:

Neeza Shahril said...

sedang berangan semua dosa dihapuskan Allah... tapi takleh lah duduk saja kan.. :(

nj said...

neeza...
InsyaAllah...memang tak boleh duduk saja yang tu ;-) Mudah2an...amin.