Sunday, June 12, 2011

DEMI MASA...

Tempohari dapat hadiah istimewa daripada seorang rakan di Jubail ini.  Sebuah jam meja...sangat cantik...berbekas kristal.  Tak pernah lagi ada jam sebegini.  Norma jarang sekali membeli jam meja kecuali jam meja berloceng (untuk set alarm bangun pagi...hehehe).  Di rumah Dungun ada lah beberapa biji jam loceng meja.  Di Saudi ni ada satu abah beli untuk bilik anak-anak...tapi rasa macam dah rosak lah...sebab dah tak dengar bunyinya...apa taknya...dijadikan bahan mainan @ toy, tamatlah riwayat jam tu.  Bateri ke mana, jam pun dah lama tak nampak.  

Tapi jam hadiah pemberian rakan ni tak ada loceng, so yang ni hanya ummi aje yang guna tau. Anak-anak pun tahu, jam kali ni bukan 'toy' sebab bekas kaca kristal...bukan mainan kanak-kanak... :-)

Betapa pentingnya jam pada kita kerana memberitahu kita waktu-waktu yang perlu kita lalui; waktu solat, temujanji, rancangan TV, dan di dapur juga bila membakar kek atau membuat kuih yang memang memerlukan tempoh masa tertentu...mesti nak lihat jam atau lebih mudah guna 'timer' lah kan.

Kalau orang dahulu berpandukan kepada matahari, waktu siang dan malam...kita ada jam...tapi pastikan yang ada bateri la kan...kalau tak, jarum jam tak berputar, duduk kat situ je la dari pagi sampai malam... :-D


 "Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."
Surah Al Asr'

0 comments: