Tuesday, March 17, 2009

SALAM DARI PERANTAUAN...

Alhamdulillah...syukur ke hadrat Illahi sempurna sudah perjalanan kami sekeluarga dari Malaysia ke tanah Arab ini. Hari ini genap seminggu kami berada di Jubail, Arab Saudi. Segala keresahan, gelodakan, anggapan, harapan telahpun terjawab sebaik sahaja saya menjejakkan kaki di bumi Arab ini.
First impression...and more....
*sejuk!!!
*tak de orang ke??
ni semasa tiba di Dammam Airport...macam airport 'berhantu' gitu!
*ganas gilerr!
sebaik keluar dari kapal terbang di Dammam Airport...pengawalnya ala ala askar
nak pegi perang!
*kecoh betul pak Arab ni!
masa kat checkpoint entry(takde gambar sebab takut nak ambil...kena tembak dek
askar bersenapang tu...baru betul!)...baru jumpa orang...orang India, Punjabi,
Filipina, Nepal, Myanmar, Indonesia...eh...mana gi org Arab ni?? Tu dia...tengah
bising 'bango' kat counter tu...cakap punyala kuat...ingat gaduh...rupanya tengah
'buang masa' sembang sesama sendiri dalam counter tu...patutla 'tembel' buat
kerja...sembang je kerjanya!
Satu insiden menarik yang saya dapat observe...semasa sedang beratur
beramai-ramai tu adalah cara orang Arab di kaunter Imegresen ni kerja...tetiba je
rasa simpati pada semua foreigners yang saya sebut di atas tadi...dilayan macam
orang bersalah nak ke tali gantung!...ada sekumpulan lelaki Punjabi...dalam 4-5
orang...saya lihat disuruh beratur dari satu kaunter ke kaunter yang lain...ada 3
kaunter beroperasi kat airport tu...mula-mula di kaunter 1, lepas tu suruh beratur
di kaunter 3...eh eh...silap lagi...lelaki-lelaki Punjabi tu disuruh beratur kat
kaunter 2 pulak!...Elok-elok kami disuruh beratur di kaunter 3...lelaki-lelaki
Punjabi tu juga di suruh beratur belakang kami kat kaunter 3 tu....haru betul! dahla cara arahan tu macam nak memaki hamun orang....tak reti cakap elok-elok ke Pak Arab ni....di kawasan kaunter tu hanya dengar suara pengawal, pegawai di kaunter sahaja yang bercakap....semua foreigners kat situ (lebih kurang 50 orang) tak berbunyi sikit pun...masing-masing cakap nada rendah dan hampir berbisik....bukan apa takut diherdik oleh Pak Arab tu...
Tapi...anak-anak saya yang 3 orang ni tak makan saman...'berpesta' meriah kat area tu...berlarian sana-sana tak reti penat!...ummi dan abah mereka je yang dah tak larat nak marah...sekali-sekala terkeluar jugak la suara 'lunak merdu' saya ni memarahi mereka...setiap kali bersuara...satu jelingan 'manja' diberikan oleh pengawal kat situ...so apa lagi....jari dan tangan je yang 'merayap' mencubit siapa-siapa yang tak reti duduk diam...baik si luthfil, nadhrah hingga si haikal pun 'kena' juga...tu ummi dah geram sangat la tu....

Satu lagi insiden pula terjadi ke atas seorang wanita bersari (India atau Bangladesh)...beliau berada betul-betul di hadapan kami 5 beranak... semasa giliran beliau sampai...Pak Arab kat kaunter tu terus menyemak passport dan urusan entry...akhir sekali mengambil cap jari (computerized) wanita itu...dah la cakap macam ayam dengan itik...dua-dua tidak berbahasa Inggeris...so cap jari yang diambil tu asyik silap dan macam tak kena gaya je nampaknya...nampak betul muka wanita India tu takut dan risau...sebab asyik salah aje cap jari yang diambil...si Pak Arab jaga kaunter ni pulak membebel ntah apa-apa dalam bahasa Arab marahkan wanita tu...senget sanala...senget sinila...tangan wanita itu di suruhnya ubah...dia tak sentuh pun...haraaammm!...so bagi arahan dalam bahasa Arab...mana la wanita tu nak faham...kalau dengan saya pun saya tak tahu apa je yang di'sumpah-seranahkan'....kasihan wanita tu...berserabai dengan sari dan rambut yang panjang mengembang tu takutkan Pak Arab tu...saya yang melihat jadi gerammmm sangat...."macam bagus je Pak Arab ni....!" bebel saya pada Haswadi..."biasala...ni la stail Pak Arab buat kerja....saje buat lembap!" jawab Haswadi.
Alhamdulillah bila tiba giliran kami 5 beranak...siap senyum simpul lagi Pak Arab tu...dalam hati saya ni heeee geramnya aku! Sampai hati aniaya wanita India tadi...tapi disebabkan takut terjadi perkara yang sama terhadap diri saya....senyum simpul juga la saya berikan kat Pak Arab tu...dia tanya Haswadi "Malayzeee (Malaysia la tu)?" Haswadi angguk dan jawab "yes!"...wah suka sangat la Pak Arab tu..siap sembang guna "bahasa ayam patuk beras" dengan Haswadi..."kerja kat mana?" "manager ke engineer?"....apahal la pulak tanya macam-macam...Haswadi layan je, faham pulak tu Pak Arab tu cakap!...akhirnya sekali je try ambil cap jari....dia kata okay....degap-degup gak jantung ni takut tak lepas macam Indian lady tadi tu....
Haswadi kata....orang Arab ni memang suka dengan orang Malaysia...negara Malaysia dan yang utamanya mereka memang 'adore' Tun Dr Mahathir!...bila cakap je dari Malaysia...terus layanan, percakapan, dan cara mereka berubah .... they really look up at us Malaysian.... tapi kalau dari negara lain...kurang sikit....
*kering!!!...
cuaca yang kering...kulit muka mula 'menggigit' kekeringan....berbotol-botol
mineral kami anak-beranak minum sepanjang KL-DOHA-DAMMAM...sebab nak tahan
panas la kononnya. Cuaca memang sejuk dan dingin bercampur angin sejuk sekali
sekala...tapi cahaya matahari terik juga.

Selesai kat airport Dammam...masa bergerak ke Jubail pula...dah siap ada van tunggu, Zubir nama pemandu van tu...memang Haswadi dah kenal dengan dia..dari India...berbelas tahun kerja kat Arab...sebagai pemandu van sewa je...tak silap hanya balik India jumpa keluarganya setahun sekali...mak oiiii...lama tu!

Dalam perjalanan...tidak menarik mana....gurun...padang pasir la katakan....hanya lihat unta 5-6 ekor sepanjang highway Dammam-Jubail...anak-anak seronok la...ummi nya debor...camana la rumah baru kami tu nanti???

Cerita selanjutnya bersambung...

5 comments:

Fetty said...

salam
okla tu, dah selamat semua, alhamdulillah
Orang Arab memang gitu.
Kalau kirim kuih raya, magik la kalau boleh sampai kat tangan kita 100%. Normalnya akan hilang separuh.
berapa lama stay kat hotel?
Ok, take care

Neeza Shahril said...

betul tu norma.. kalau dia tahu kita malaysian, memang senang kerja.. tak payah susah2.. kalau bangsa satu lagi dan f1lipino, sangat lah sukar...

Hafiey Nur said...

I've uploaded video of Haikal and Mary for you to watch ...

Enjoy.

P/s: Eh, did I send you all the pics taken on the 'departure' day? Tell me if I haven't

Noor Aida Kamaruddin said...

Alhamdulillah selamat sampai.
Org Arab memang suka Msian. Masa kak aida gi buat umrah dan haji, org Msia dia layan dengan baik sebab org Msia lemah lembut berbanding bangsa lain. Kita tak berebut2 dan ikut peraturan. Org Arab memang cakap bising2 mcm org bergaduh je tapi sebenarnya berbual biasa.
Any way all the best to you in jubail.

Fetty said...

Salam, puan Norma
Apa kabor? Senyap jeee..
Ape cite sekrg?
Bila nak ada entry baru nih?