Friday, May 4, 2012

LIFE AT JUBAIL...part 3

Alhamdulillah, Norma bersyukur dapat menjadikan ruangan ini satu peluang untuk berkongsi maklumat dan cerita.  Norma ucapkan terima kasih kepada yang sudi singgah dan jenguk-jenguk blog ini.  Sukacita diingatkan, ianya semata-mata pengalaman peribadi yang Norma hadapi di sini, apa yang tertulis tidak mewakili mana-mana individu lain selain diri Norma dan suami sendiri.  Yang baik itu semuanya dari Allah SWT dan yang buruk itu adalah dari kelemahan diri Norma sendiri.

Berbalik cerita Jubail, Norma nak ulang kembali kisah dan perihal sekolah anak-anak.  Jubail ini dibahagi kepada 2 daerah penempatan yang luas...Jubail Balad dan Royal Commission (RC) selain Jubail Industrial Area...itu tempat di mana suami-suami kami ni bekerja.  Tapi lokasi tidak jauh mana antara satu dengan lain tu.  Dari Jubail ke RC hanya mengambil masa 20 - 30 minit sahaja.  Kebanyakan International School berada di kawasan bandar, manakala 2 buah lagi International School (JIS dan ISG) ini berada berhampiran RC area.  Antara sekolah-sekolah antarabangsa yang ada ialah:
  • ISG (American Based School) owned by the US Embassy, near RC area.
  • JIS (Jubail International School-British based curriculum) a.k.a AL-Hussan International School owned by a wealthy Saudi family of Al Hussan, near RC area
  • Mariya International School (owner unknown)  a British based school.  Located in Jubail Balad.
  • Moattsem International School (owner unknown) a British based school.  Located in Jubail Balad
  • Iqra International School (at the moment, no Malaysian sending children here, we used to have a few of us there a few years ago, unfortunately not at current)
Average school fees di sini puluhan ribu riban setahun.  ISG having the most expensive school fees per year.  It reaches 40K a year per child.  The fees are based on the students' grades...the higher the grade the more we have to pay.  JIS falls second in the list of highest fees..Grade 4 untuk anak Norma yang sulung tu..SAR28K  SAR21,500 setahun more or less.   And the list goes respectively.  Alhamdulillah, segala yuran persekolahan, medical dan kemudahan family kami di sini di tanggung oleh Saudi Kayan kerana kami di sini mendapat 'family package'. Namun begitu, bagi yang berstatus 'single' dalam employment contract, masih boleh membawa ahli keluarga ke sini, tiada masalah...tetapi perlu menanggung segala kos sendiri.

Semasa kami memula sampai sini, nak masukkan anak-anak ke JIS tetapi penuh ketika itu.  Kami masukkan ke Mariya International, okay juga sekolah tu.  The teachers are so hardworking...everyday without miss the kids will bring home their homeworks.  At KG2 (kindergarten 2) kids are taught numbers from 1 till 100...simple additions & simple subtractions.  Di Malaysia...mungkin Darjah 1 dan Darjah 2 baru belajar topik-topik tersebut (correct me if I'm wrong...)  Anak-anak sempat bersekolah di Mariya lebih kurang 3 bulan sahaja dan selepas itu kami bertukar ke sekolah JIS.

I was make known that the level of syllabus for every subject here in the international schools is slightly higher as compared in Malaysia.  True indeed, by now Luthfil who is in Grade 4 has started learning Science which topics and areas are taught at the secondary level in Malaysia.. 
Alhamdulillah, Norma suka sistem pembelajaran di JIS yang hampir sama yang di Malaysia dalam erti kata; menggunakan buku teks, memakai uniform sekolah, menjalankan ujian dan peperiksaan terjadual dan berkala, mempunyai subjek Islamic Education untuk pelajar Muslim, mewajibkan Bahasa Arab pada semua pelajarnya.  Tetapi ada juga yang dirasakan tidak menepati citarasa Norma sebagai parent, apapun kami bersyukur, Alhamdulillah.

Noorah dah terjaga...nak mandikan dia ya...  InsyaAllah bersambung.

1 comments:

Novee said...

Assalamu'alaikum Cik
I'm from indonesia, now living in qatar and planning to move to jubail. Nak tau kerana apa encik pindahkan encik's children from Mariya International School to JIS? Sebab saye ada anak now grade 1 and kena cari-cari school untuk anak saye. Mohon informasi dari encik. Terimakasih.