Tuesday, June 29, 2010

POK PEK... POK PEK...

Aktiviti biasa di pagi hari atau pulang dari sekolah...kerumun Hadeed...naik lemas baby dibuatnya...semua sayang Hadeed...

Hari berganti hari, tup tup dah masuk bulan Ramadhan...sekarang ni sibuk lah nak mengganti puasa, mencari baju raya, menempah langsir dan ada yang dah siap-siap tempah kuih raya lagi...tu mungkin suasana di Malaysia lah...tidak di sini...sabar je la...

Bagi Norma...kehidupan di sini dah jauh berbeza...tiada lagi aktiviti-aktiviti seperti itu...kecuali kalau ada tertinggal puasa...wajib ganti la. Kalau di Malaysia mesti sibuk dah nak ganti langsir baru kat rumah tu...tahun ni masuk tahun ke-4 rumah kami di Sura Hujung tu...tak pernah lagi mengganti langsir...kesian lak tinggalkan rumah tu... sedih ni. Kami sempat duduk 2 tahun je di rumah tu.
Rasa macam nak terbang balik ke Dungun ...nak buka semua tingkap rumah tu luas-luas...nak memasak di dapur, nak menyiram pokok bunga dan macam-macam lagi.

Di Jubail ni...apalah sangat persiapan sebegitu...agak sukar nak melakukannya...tambah-tambah nak tempah baju kurung raya....mana ada tukang jahit yang pandai buat baju kurung...pernah dah Norma cuba bawa contoh ke kedai jahit di sini (yang semuanya lelaki...Indian)...ada yang menolak...ada yang sampai 2 bulan baru boleh siap katanya...so banyak kerenah sangat...tak apalah...Norma pakai je la baju kurung yang ada ni. Lagi pun di sini memanjang dengan 'abaya' @ jubah hitam....tak berapa nak pakai baju kurung kecuali ke majlis-majlis anjuran rakyat Malaysia je la.

Langsir?? Ni pun satu hal...duduk rumah sewa je...kalau rumah sendiri...sedap juga nak ganti-ganti langsir...dah le menempah langsir pun satu hal....banyak tempat tempah langsir di sini...tapi payah sikit...masalah komunikasi..."ana mafi Arabic..." so nak cakap dengan tukang jahit macam itik ngan ayam... Dapat sekali je tempah hari tu...cukuplah...pakai lah langsir ni sampai bila-bila pun...

Raya tahun ni...sekali lagi tak balik Malaysia lagi nampaknya...passport Hadeed belum tahu bila siapnya...jangka 2 bulan...tak sempat lagi la tu. Tapi Haswadi dah mula bagi rancangan...nak balik winter break nanti 24 Disember hingga 7 Januari....InsyaAllah tiada aral...kami balik la. Tapi nak balik lama sikit la rasanya...dalam sebulan gitu...bukan apa...macam banyak je benda nak dilakukan...semuanya dalam kepala...ntah tertunai ke tidak?...

Hari ni pula, hari terakhir anak-anak bersekolah...sebelum bercuti "summer break" hampir 3 bulan. 25 Spetember 2010 nanti baru sekolah dibuka untuk tahun baru. Ummi jadi 'gabra' ni sebab nak cari aktiviti yang boleh diisikan semasa musim cuti.
Luthfil...luthfil...muka kamu sorang je dah penuh lens kamera ummi...
Nadhrah dan Haikal yang tak boleh dipisahkan...

Antara misi utama cuti sekolah ni, kedua-dua Luthfil dan Nadhrah perlu tamatkan Iqra' (mengaji) mereka yang dah tertangguh agak sekian lamanya...adoiii.. Beberapa hari yang lalu dah suruh mereka buat "perjanjian"... dan tetapkan "matlamat"..."perlu tamatkan Iqra dan mulakan mengaji Muqaddam" semasa cuti sekolah selain menghafal surah-surah pendek. Bagi Luthfil yang dah besar tu...kiranya agak lambat dah...sepatut dah boleh membaca Al Quran...tetapi Norma kena sabar dengan momentum Luthfil ni...nak kena pujuk rayu dan berlembut habis kalau nak suruh dia buat sesuatu...dan lambaaaaaaaaaat sangat nak bertindak. Walaupun dia boleh dah menghafal surah terutama untuk solat, tapi banyak lagi yang perlu ditingkatkan.
InsyaAllah, misi ini perlu diteruskan. Tambahan pula, guru mengaji Luthfil dah nak bersalin...jadi ummi perlu ambil alih tugas mengajar semula.
Nadhrah memang pandai jaga Hadeed...

Selain daripada tu...ummi serah kat abah...sebab kalau nak plan bawa jenjalan ke mana-mana...ummi tak mampu, kalau ummi boleh drive di sini, tak apa juga...tiap-tiap petang boleh gi jalan...ni abah seorang aje yang boleh buat tugas tu...so kena ikut waktu abah...

4 comments:

sweetsal said...

seronok nyer tengok anak2 nj..comel2 belaka..dh pandai jaga adik kecik tu..mesti sayang abis kt adik dorang..

nj said...

sweetsal..

terima kasih kak sudi singgah. Sayang sangat...tapi kalau adik teriak nangis...semua lari...hehehe..

Eka Yucika said...

olololo...

comelnya hadeed...
sukee tgok budak2...hilang tension time exams :)

nj said...

eka...

tengoklah selalu tak pe...all the best in exams..