Thursday, June 3, 2010

RUGI KE KALAU TERUS BEKERJA LEPAS GRADUAT???

Masih lagi berkisar tentang isu sambung belajar atau bekerja yang mana ianya antara dilema yang biasa dihadapi oleh para pelajar yang baru bergraduat. Sebenarnya, tak kira lah anda mengambil diploma, ijazah, Masters atau PhD sekali pun, keputusan untuk sambung belajar sememangnya menjadi hal yang penting di dalam menentukan apa yang bakal dihadapi di masa akan datang.

Tapi kali ini Norma ingin mengulas pula berkenaan BEKERJA...dengan isunya

RUGI KE TERUS BEKERJA LEPAS GRADUAT???

Tak ada ruginya, malahan itulah antara matlamat utama selepas belajar atau menamatkan pengajian. Sama juga dengan keputusan sambung belajar, mereka yang mengambil keputusan untuk bekerja mempunyai matlamat atau 'goals' mereka sendiri.

Jika sekalipun anda terus bekerja selepas menamatkan pengajian, tanpa meneruskan ke peringkat yang lebih tinggi..ianya bukan bermakna anda tidak cukup pandai atau anda tidak cukup bersemangat nak meningkatkan ilmu pengetahuan. Ianya berdasarkan kemampuan diri masing-masing.

Melainkan memang keputusan peperiksaan anda keseluruhan tidak melayakkan anda untuk meneruskan pengajian. Ini boleh berlaku tetapi dengan beberapa tahun pengalaman bekerja, anda masih mampu untuk menjejakkan kaki ke universiti lagi untuk meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi...InsyaAllah.

Jika jalan untuk 'bekerja' adalah pilihan anda, teruskan...kerana setelah bekerja dan mempunyai kewangan sendiri, dan anda mampu biaya pengajian anda...bolehlah mengikuti memikirkan untuk sambung belajar. Sekarang ini pelbagai bentuk pengajian yang ditawarkan oleh kebanyakan IPTA dan IPTS di Malaysia. Antaranya, pengajian jarak jauh, part time, online dan sebagainya yang sekarang menjadi pilihan bagi mereka yang sedang bekerja dan pada masa yang sama ingin meningkatkan kemampuan diri samada untuk kenaikan pangkat, kenaikan gaji, atau self-esteem (kepuasan diri sendiri).

Yang ingin saya titipkan di isu kali ini ialah antara matlamat seseorang itu bekerja, terutama sebaik sahaja menamatkan pengajian. Ini mungkin boleh memberi peluang untuk anda membuat keputusan untuk bekerja. Tiada salahnya...itu hak anda. Tiada siapa yang memaksa. Yang pasti, anda juga boleh berjaya seperti orang lain...perlu ada usaha dan kegigihan bagi menjayakan sesuatu yang anda inginkan.

Antara matlamat atau tujuan seseorang itu bekerja...yang dirasakan tidak perlu diulas panjang adalah:


  1. $$$ DUIT / GAJI--nak beli handbang berjenama, nak pakai kereta sendiri...biarpun second hand, nak belanja kawan-kawan...jangan lupa belanja ibubapa juga!
  2. Menimba PENGALAMAN BEKERJA di alam 'realiti'.
  3. MengAPLIKASIkan apa yang ditimba semasa mengajar dan meREALISASIkannya di alam pekerjaan.
  4. PARENTS PRESSURE...pulakkk... ini hal atau situasi biasa...sampai bila ibubapa nak menanggung anda di rumah walaupun sudah dibiaya anda belajar sehingga berjaya..."lu pikirlah sendiri!"
  5. SELF PRESSURE...istilah baru ni...belum ada lagi diteorikan...hehehe. Maksudnya, dilemma di dalam diri sendiri...iaitu perasaan teruja dan berkobar-kobar nak buktikan kepada ibubapa, rakan-rakan, pensyarah-pensyarah dan sesiapa yang berkaitan dalam hidup anda bahawa anda mampu menanggung diri anda sendiri. Membuktikan bahawa pengalaman belajar bertahun-tahun sebenarnya mendatangkan kebaikan kepada diri anda sendiri. Selagi anda tidak dapat kerja ... selagi itu perasaan... self pressure ini menghantui anda!!
  6. SOSIAL--berada di dalam kelompok yang setara dengan anda. Meletakkan diri anda sebaris dengan orang lain yang berkerjaya... Belajar bergaul dengan orang lain yang juga berkerjaya dan berjaya di dalam karier masing-masing.
  7. PELUANG / OPPORTUNITY--- "saya dapat kerja sebab memang kebetulan syarikat itu nak pakai orang...terus mohon, Alhamdulillah terus dapat...interview pun tak perlu..." eh eh..ada ke tak perlu temuduga?? Musykil!.. Ini situasi biasa juga kerana ada yang tak berapa bersungguh mencari pekerjaan tetapi peluang datang bergolek di hadapan mata, nak nak pula jawatan yang ditawarkan amat sesuai dengan kelayakan anda...apa lagi terus sambar... peluang lah tu namanya.
Mungkin ada lagi matlamat lain yang anda sendiri tahu, dan itu yang menyebabkan anda ingin bekerja. Terpulang kepada individu itu sendiri...tetapi tiada salahnya jika kesemua di atas adalah antara sebab mengapa anda bekerja....tepuk dada tanya selera. Walau apa pun keputusan yang anda buat, jika peluang di hadapan mata adalah lebih menarik...rebutlah peluang itu.

Tidak perlu menjadi terlalu memilih sehinggakan menyusahkan orang lain di sekeliling anda yang dah bosan melihat kan anda tidak membuat suatu apa pun...terutamanya ibu bapa dan keluarga anda yang ingin melihat anda berjaya di dalam kehidupan.

Tambahan, kebanyakan institusi dan syarikat-syarikat memandang kepada pengalaman bekerja untuk menentukan samada anda layak atau tidak diambil bekerja di tempat mereka. Oleh itu janganlah terlalu memilih, jika ada syarikat yang sanggup mengambil anda walaupun TANPA PENGALAMAN, janganlah menolak...jika sekali pun gaji yang ditawarkan lebih kecil berbanding kelayakan anda. Timbalah pengalaman sebanyak mungkin semasa bekerja dan apabila cukup 'matang' dan ada peluang bekerja di tempat lain dengan tawaran yang lebih baik...keputusan di tangan anda dan andalah yang menentukan kehidupan anda.

Tetapi perlu diingat, segala yang anda lakukan kepada yang beragama Islam, anda melakukan kerana ALLAH SWT. Oleh itu bekerja dan berkhidmat seikhlas dan sejujurnya. Apa yang anda terima itu nanti adalah ganjaran dan rezeki yang dikurniakan oleh ALLAH SWT kepada kepayahan dan kesungguhan anda.

Jika peluang datang bergolek....ambillah ia...jangan terlalu memilih...timba pengalaman sebanyak mungkin dan lakukan sesuatu dengan kesungguhan dan semangat yang tinggi!!

2 comments:

sI tEDI said...

peringatan dan nasihat yg baik :)

baby apa khabar kak?

nj said...

sitedi...
InsyaAllah...kalau boleh digunapakai alhamdulillah.

Hadeed, alhamdulillah...sihat... Tq tedi...