Friday, April 16, 2010

DOHA lagi...

Tertangguh sekejap cerita cuti kami. The 3rd day punya cerita pun tak habis lagi ni. Destinasi kami hari ketiga ni masih berkisar di Souq Waqif ni. Gambar di atas adalah Malaysian Restaurant yang ada di sini. Deretan restoran di sini bukan calang-calang...kebanyakannya International Restaurant dari pelbagai negara. Dipenuhi dengan mat saleh dan pak arab-pak arab kaya!!

Kebanyakannya ada indoor dan open-air table di sediakan di sepanjang jalan restoran ini. Since teringin sangat nak ke restoran Malaysia...so kami tak menyinggah dah restoran yang lain-lain tu.
Sri Kebaya Restaurant ini dimiliki dan diuruskan oleh seorang rakyat Malaysia, Puan Sunyta Ali...dah berbelas tahun tinggal di Qatar. Haswadi yang sibuk interview dia...Norma dah tak larat nak naik ke tingkat atas pejabat restoran tu untuk ambil gambar beliau.

Suasana sangat menarik di dalam restoran, gambar pulak kurang cantik...pakai handphone je ni. Makanan...biasa-biasa aje...tapi banyaklah menu yang ada...roti canai, nasi lemak, rendang, mee jawa, mee rebus, kari ayam, daging mushroom, lontong, mee goreng, pendek kata semuanya ada dalam menu..dan banyak lagi....

Tengahari tu kami makan nasi, kari ayam (pedas ya amat!), daging mushroom (sedap), ayam goreng serai (okay je la), sup sayur campur (sedap...terutama ketika cuaca panas kat luar tu), dan chef's menu of the day-grilled chicken with mashed potato (ada jugak western food!).

Tapi tukang masaknya warga Indonesia...laaaa kenapalah tak betul-betul ambil tukang masak Melayu Malaysia??

Maafle...gambarnya tak ada sebab bila makanan sampai...everything looks so tempting with 5 hungry tummies...we straight away 'jumped' on the food...so tak sempat snap...ngappp terus!

Lepas makan...semasa berjalan keluar dari Souq...singgah di sebuah kedai yang menjual gambar-gambar the Rulers of Qatar...yang digelar Emir. Emir Qatar dipelopori dinasti Al Thani yang mula memerintah pada tahun 1868. Sehingga ke saat ini, dinasti Al Thani yang menjadi pemerintah di Qatar ini. Emir terkini adalah yang paling kiri sekali (poster merah), Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani.
Ini pula Aspire Stadium, Doha. Stadium bola yang terkenal di Qatar ini....hebat!

Menjelang ke petang, sebelum ke rumah rakan Haswadi, kami ke VILLAGIO MALL....mall yang terkenal di Doha ini. Luas sungguh mall ni, kami tak sempat berjalan ke semua tempat.
Perhatikan senibina dan interior mall ini. Kalau perasan atas sekali tu berawan...tapi bukan outdoor ye...itu adalah lukisan siling sepanjang mall ini....maknanya jika anda berada di dalam mall waktu siang atau malam....tak dapat nak bezakan sebab 'cerah' langit sepanjang masa....bahaya ni kalau duduk lama-lama dalam ni....tak ingat nak balik sebab siang memanjang!
Haswadi dan Nadhrah...pose tepi 'sungai' dalam mall. Ada sampan disediakan untuk menikmati keindahan Villagio Mall ni...kami tak naik sebab dah naik bot di West Bay ... so kali ni abah kata "tak payah!"
Haikal nak juga bergaya di hadapan Mercedes E350 ni. Harganya jangan terkejut ye... QR260,000 sahaja....muraaaahhhhhsssss berbanding harga di Malaysia... padanle sepanjang atas jalanraya, kami hanya nampak kereta-kereta mewah sahaja. Setakat Cheyyenne, Mazda CX9, BMW, Porsche tu berlambak...tak cukup jari nak kira....

2 comments:

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam norma,

seronok norma & famili boleh jalan2 tengok negara orang.
take care! bila norma due?

nj said...

Cikgu Nab...
InsyaAllah middle of May due. Sekarang ni nak masuk minggu ke 36 dah ni. Thanks cikgu Nab.