Wednesday, August 26, 2009

TRAGEDI DI BULAN RAMADHAN...sabar baca sampai habis...

Ni kisah lama dan pengalaman berharga buat Norma...kisah di bulan Ramadhan juga tak silap 2 tahun lepas...

Di Terengganu, hujung minggu Jumaat dan Sabtu, so kalau hari Khamis di UiTM tu dah macam holiday dah...pelajar akan siap usungbeg pergi kelas sebab lepas kelas nak balik kampung...asyik asyik balik kampung...yang duduk sedepa jarak dari kampus pun sibuk usung beg nak balik kampung. Pantang ada cuti atau hujung minggu...kampus akan mulai lengang 1 atau 2 hari sebelum hujung minggu.

Satu ketika, jadual kuliah Norma jatuh hari Khamis, jam 4.15 - 5.50 petang...bulan puasa!! Bayangkanlah ye...oleh kerana tak sanggup nak merayu untuk tukar sana sini jadual tu...Norma terima dengan redha. Pelajar juga maklum dan tak ada masalah awalnya. Tiba masuk Ramadhan, di satu petang Khamis yang syahdu...jam hampir 4 petang, Norma dah bersiap untuk ke kuliah. Pejabat di tingkat 2 bangunan pejabat pensyarah dan bilik kuliah petang tu jaraknya dalam 250 meter dari pejabat Norma...tu kira nasib baik...pernah kena yang bilik kuliahnya dekat setengah kilometer...nak bawa kereta tak payah cakaple....parking susah dan berebut dengan pelajar pun ya...baik jalan kaki.

Berjalan le Norma mengusung beg yang penuh dengan buku dan kertas ujian pelajar sebab hujung minggu bawa balik tugasan, kut kut boleh selit masa selesaikan menyemak. Sampai kat bilik 4A2...ingat lagi bilik bertuah tu!...apasal lak ni? KOSONG!....seorang pelajar pun tak de. Lihat jam...oh baru jam 4.05 minit macam tu...terawal sangat ke aku ni? Langsung duduk dan siap-siapkan PPT (powerpoint presentation) dan adjust screen mana yang patut. Duduk dan tunggu...lalu juga kumpulan pelajar di tepi bilik kuliah tu...tapi bukan pelajar Norma.

Bila dah agak 20 minit macam tu tak ada seorang pun yang muncul...tapi Norma kept busy grading kertas ujian ... so takle bosan. Hati terdetik untuk telefon atau sms wakil kelas...in fact Norma ada nombor telefon hampir semua 26 orang yang dalam kelas tu...tapi...tetiba terfikir..."kenapalah seorang pensyarah perlu telefon pelajar untuk hadir ke kuliah yang mana memang diketahui waktu itu memang jadual wajib, sebelum ni tak payah telefon pun memang hadir" fikir Norma ketika itu.

Tetiba je hati dah macam nak marah sebab...tiada seorang pun dari mereka menelefon bertanya Norma pasal kuliah petang itu....tak boleh jadi ni...nak balik tak boleh lagi...sebab office hour hingga jam 4.45 petang, jadi tunggu juga sehingga jam 4.45 petang...Norma pun kemas beg, off computer dan audio visual dalam bilik tu...terus keluar..."something has gone wrong here...wonder what was it? ... Nak kena budak-budak ni...Norma pun buat tegas jugak...sampai sudah, tak telefon seorang pun. Bila berjalan semula ke tempat letak kereta di depan pejabat Norma tu, hati dah reda sedikit, mencuba hantar sms kepada wakil kelas tu....bertanya:

Norma:
"apasal u all tak hadir kuliah ni? saya tunggu lebih setengah jam, tapi tak ada student...saya ada inform kelas batal ke??

Student:
"Puan...ada orang bagi tahu puan pergi meeting, so kelas petang tadi canceled" Maaflah puan kami semua dapat message macam tu..."

Norma:
"Bila masa saya hantar message bagi tahu ni? Cuba tanya semua orang, siapa yang dapat sms dari handphone saya kata tak ada kuliah ni?" Dah!...kalau tak nak belajar...cakap tak nak belajar..senang kerja saya, saya memang marah dan kecewa dengan sikap u all ni!"

Student:
-Tiada Jawapan-

Balik rumah petang tu, siap masak simple-simple aje...tak ingat dah masak apa masa tu...kebetulan Haswadi pulang awal hari tu, so sementara menunggu waktu berbuka, kami keluar mencabut rumput (ni hobi bersama kami petang-petang kalau tak ada hal apa-apa...kebetulan masa tu baru tanam rumput 'carpet'...so bila ada aje rumput 'jahat' naik...kena cepat-cepat cabut, kalau tak rumput 'jahat' take over kawasan tu...hehehe...petua tukang kebun).
Sambil terbongkok-bongkok mencabut tu...dengar bunyi motor kat luar pagar...siapa pulak yang datang time nak berbuka ni...dah hampir jam 7.oo malam dah sebenarnya waktu tu.

Turunlah seorang jejaka berkaca mata...oh...Awang (bukan nama sebenar)!! student Norma yang sama dalam satu kelas yang tak datang kuliah tadi...di tangan beliau ada sebiji buah tembikai....

Hati Norma dah terdetik...ni mesti nak minta maaf la ni...hantar wakil aje budak-budak ni...dan buah tembikai!!!

Awang:
"Puan, minta maaf...saya nak maklum kat puan, semua orang minta maaf sebab tak datang kelas tadi...puan marah ke kat kami?"

Puan:
Masa tu Haswadi ada kat depan rumah tu...so Puan Norma maintain cool...hehehe sebab malu merajuk depan dia...
"Hah...siapa yang bagi tahu kelas batal ni? Bila masa saya hantar message tak ada kelas? Saya tak faham sungguh lah u all ni, lepas tu tak ada seorang pun call saya tanya untuk confirm ke apa...saya pun tak tahu u all dapat message macam tu? Memang ada meeting Ketua Program, tapi meeting tu dah selesai awal, dan saya ada masa lagi untuk ke kuliah...saya pergi lah ke kelas...KP lain mungkin ada yang batal kelas, tapi bukan saya...." jelas Norma pada si Awang...yang masih terkebil-kebil menahan perasaan kena marah dengan Puan Norma...

Awang:
Dengan nada manja dan memujuk...si Awang ni memang 'manja' dengan saya...Haswadi pun tahu sangat...asyik asyik Puan Norma kalau ada benda atau hal pun, dia aje yang sanggup ke rumah jadi messenger...
"Ala puan...jangan buat kami macam tu...kami tak ada niat nak ponteng, tapi semua orang tahu berita tu. Puan nak tahu tak siapa yang sebenarnya hantar mesage kat kami semua kata Puan Norma batal kelas?? Saya tahu..."

Puan:
"Dah...saya tak nak dengar tuduh-tuduh ni, dan kalau betul pun ada, saya tak nak tahu siapa...tak sedap pulak bila saya mengajar nanti...dan saya memang tak nak tahu....dia pun tak perlu minta maaf daripada saya."
"Awang, nak masuk waktu berbuka ni, jemputlah masuk, kita buka sama-sama, tapi saya masak simple je hari ni. Suami saya ada beli murtabak tadi, marilah..." dengan nada lembut, puan norma menjemput Awang.

Awang:
"Eh...tak pe puan Norma, saya bawakan ni ha..tembikai untuk puan norma. Ambillah...ni bukan duit kelas ni...ni ikhlas dari saya. " pujuk si Awang.

Puan:
"Susah aje awak ni, terima kasih...marilah berbuka dulu..." ajak Norma ikhlas...

Haswadi...(enterframe):
"Eh marilah...nak buka doh ni...kekgi dok dang sapa (sampai) ghumoh..." ajak Haswadi juga.

Awang:
"Tak pe bang...terima kasih. Lain kali la..okay puan norma, selamat berbuka...jangan marah kami okay..." jawab si Awang sambil berlalu ke motor nak balik... (tengokle tu...panggil Haswadi abang!...sabar jela...)

Sampai sekarang pun Norma tak tahu siapa yang hantar message tu pada rakan sekelas..nak juga tahu sekarang ni tapi tak apalah...Norma dah lama maafkan 'anak-anak' saya tu, kalau tak kesian jugak...mereka tu nak menuntut ilmu...tak baik kalau 'guru' tak maafkan 'anak muridnya'...tak berkat pula nanti.

Moral of the story:

Bayangkanlah ye situasi begitu yang terjadi sana sini di sekitar kita, pada diri kita, keluarga kita, saudara mara, rakan taulan, pemimpin kita, negara kita dan agama kita.

Satu berita yang tidak tahu hujung pangkalnya disebar merata-rata...yang terima berita pulak tidak berani mengesahkannya....yang jadi mangsa si polan yang memang dari awal tak tahu pun berita dia tu dah sampai merata-rata dan pelbagai spekulasi timbul atau pelbagai persepsi wujud.

Dan yang lebih sedih jika si polan yang jadi mangsa pun tidak tahu siapa yang punya kerja dan angkara...dalam situasi begini SALAH SIAPA??? mereka dan keluarga mereka ke?? Bagaimana nak selesaikan permasalahan begini?

Takkan nak menarik "muncung 14" je sepanjang masa? Atau konon nak tunjuk baik, diamkan aje, atau habis-habis baik...minta maaf aje?

Susah juga kalau jadi begitu....bagaimana akhirnya...berita palsu terus jadi berita palsu, yang tukang dengar ... dengar macam tu ajelah...yang tukang sebar...awalnya mungkin takut, tapi si polan buat diam...dia terselamat. Pulak tu, ada yang jadi 'orang tengah' nak selesai keadaan, jadi pulak cerita lain kan...

Tiada kesudahannya.

Lu pikirlah sendiri!!!

12 comments:

myQza said...

alahai... nasib baik en awang ada ubati kekecewaan puan norma dengan pelajar2.. ekekeekeke

MommYaLif said...

Awang 'the Penawar' hati Nj ;)...

nj said...

sitedi...
awang...yang sentiasa di awangan!!! kihkihkih...

sis...
awang tu memang student yang baik...pandai ambil hati Norma...

panggil aku shEh said...

nk gelak pun ade, kecian pun ade..
hehe!
bese la puan.. mmg slalu kelas terakhir mmg kami students, sggup ponteng smata2 nk balik kampung!

skrang.. baru paham perasaan seorg pnsyarah ek bile dtg nk ajar pastu alih2 xde org lak.. haih =.='

Irena said...

angah..
rumors mmg cepat tersebar..
tambah2 kalau kena timenya

kebanyakan student mmg mcm tu..tak terkecuali yg menghantar komen nie..
:-)

♥♥♥ said...

huhu. itu kalo dpt info,jd lah 1 class xpg. mcm kami dulu (sy+fatin) langsung xdpt info. ye lar kami kn 'menumpang' kelas org. if de xtra clas or cancel, kitorg x diberitahu even kami pesan brkali² spya roger kami if anything. yg lebih dahsyat, if kami msg or col, mrk xjwb. da abis clas br mrk jwb. sedih sgt ms tu. tp kami cool. ehhehe

Tepi Sungai Batu said...

Guru yang baik akan selalu memaaf kan murid nya.

en_me said...

miscommunication tewww akak norma.. sib baik x report polis kannns.. ekeke, salamm ramadhann

nj said...

sheh...
awakle di antara yg biasa usung beg hari Rabu ngan Khamis tu ye...hehehee...lecturers biasanya sedey tau kalau kelas lengang aje dekat hujung minggu...

rena...
bila dah dewasa sikit...mesti u all akan gelak kenang kisah mcm tu kan...dan pensyarah awak akan ingat awak sampai mati!!! hahahaaa

sufy...
tu la pasal...kekadang pelajar sesama sendiri buat conclusion...tu tak tahan tu!..

Pak Man...
Alhamdulillah, Norma dengan students tak pernah dendam atau ambik hati sangat...habis marah macam tu aje...lagipun tak seronok kalau pelajar takut dengan kita...

en_me...
sabor je laaa...sedih tau sesekali pelajar 'buli' lecturer macam tu...

♥♥♥ said...

puan, ur daughter n son mmg tulis blog sniri ye. so kagum la ;0

nj said...

sufy...
jgn tak tahu...memula semua bagi janji manis nak tulis sendiri..ada lah 2 -3 entri tulis sendiri...lelama ummi dia pulak galas tugas tu...sabar jela kan...semangat je lebih budak2 ni...

♥♥♥ said...

haha at least mrk ade gk la bkt menulis cm ummi nye.. ;)